Kennissessie Omgevingsprogramma Energie voor Arnhem

- Datum: woensdag 3 juni 2026
- Tijd: 12:30-13:45 uur
- Via videobelverbinding
- Voor wie: Professionals die werken aan decentrale energieoplossingen, zoals medewerkers van overheden, netbeheerders, projectontwikkelaars en lokale energie-initiatieven.
- Aanmelden voor dit evenement niet nodig
Aanmelden is niet nodig. De livestream is op 3 juni hier te volgen.
Maak kennis met het Omgevingsprogramma Energie voor Arnhem, waarin niet verzwaren van de energie-infrastructuur centraal staat, maar optimaal benutten van lokale bronnen, opslag en delen van overschotten, slim managen van energiegebruik.
Hoe hebben gemeente en netbeheerder tegen de stroom van verzwaren en versterken op weten te roeien? Welke afspraken waren cruciaal voor dit eindresultaat? Hoe wist de gemeente brede politieke steun te krijgen voor deze lange termijnaanpak? En hoe speelde de netbeheerder de schaarse capaciteit vrij voor deze alternatieve werkwijze? Welke kansen ontstaan hier voor betrokkenheid van bewoners en bedrijven?
Deze kennissessie van het Lerend platform Energie en Omgeving, kortweg Platform LEO, biedt leerzame lessen voor iedereen die werkt aan decentrale energieoplossingen, bij overheden, netbeheerders, projectontwikkelaars en lokale initiatieven. Via de chat kun je vragen aan de gesprekspartners stellen.
Ken je mensen voor wie deze kennissessie ook interessant kan zijn? Stuur de uitnodiging vooral door!
De uitzending zal ook worden opgenomen en is later via de sites van onder meer Platform LEO en de gemeente Arnhem terug te kijken.
Omgevingsprogramma Energie voor Arnhem
Het lijkt wel of het in de energietransitie alleen nog maar over netcongestie gaat. Astronomische investeringen in uitbreiding en verzwaring van de infrastructuur en een groot tekort aan uitvoeringscapaciteit domineren het beeld. De gemeente Arnhem koos met Energie voor Arnhem voor een andere aanpak. Daarin staat naast energie ook de leefbaarheid in de wijken en betrokkenheid van bewoners centraal. Gemeente en netbeheerder werken nauw samen met bewoners en bedrijven op een schaalniveau dat dicht bij de eindgebruiker ligt. Door in 156 deelgebiedjes energiebesparing, lokale opwek, opslag, vraagsturing en het beter benutten van bestaande netcapaciteit te combineren, ontstaat een energiesysteem dat economisch en ruimtelijk efficiënter is. Het bespaart tientallen miljoenen op de uitbreiding van het bestaande net.
Meer weten over het Omgevingsprogramma? Dat kan via deze link naar de site van de gemeente.
Aanmelden is niet nodig. Klik hier om de livestream te volgen.
